Eco, Productreviews

Waarom er een Tesla voor onze deur staat

De prijs

Toegegeven, als privé-investering is een Tesla Model S best ambitieus. Ook met de premies die sinds 2016 gelden. Als bedrijfswagen geniet je echter van een gunstige fiscale aftrek: 120%. Bij een doorsnee berline ligt dat percentage tussen de 70% en de 80%, naargelang de uitstoot. Wij lieten de boekhouder de totale rekensom maken, zodat we wisten wat het uiteindelijke verschil zou zijn tussen een Tesla Model S en een Audi A5.

De ruimte

Denk aan een gezinswagen die gekend is om zijn grote kofferruimte. Beeld je nu in dat je ook onder de motorkap nog wat handbagage kwijt kan. En dat je ook tussen bestuurder en passagier een zee van ruimte heb voor allerlei bij-de-handse zaken. Voila. Zo krijg je een idee hoeveel bergplaats wij hebben wanneer we op stap gaan. Dat is een luxe, een zeer welgekome luxe wanneer je met kinderen onderweg bent.

Het rijcomfort

Een zalige stilte. Alleen het geluid van de banden op het wegdek. Geen gezoem van een motor. Let wel even op: ook fietsers en voetgangers horen je niet aankomen en durven al eens nonchalant de straat oversteken!

Een Tesla Model S heeft zoveel leuke snufjes. Hij is overal en altijd online (voor verkeersinfo, software updates, internetradio,…). Heeft een zalige wegligging en is gewoon uiterst comfortabel ingericht. Een auto waar duidelijk over nagedacht is.

De reikwijdte en het opladen

“Maar hoe ver kan je er dan mee rijden? En waar en wanneer laadt je dan op?” Zo’n 300km. ’s Nachts en voor de deur.

Eigenlijk kan je er in ons klein Belgiëlandje ver geraken met zo’n actieradius. Passeer je Gent of Wilrijk, dan kan je even inpluggen in de “supercharger”, zodat je gratis en snel (op 20 minuutjes is je batterij weer half opgeladen) opladen terwijl je rustig een koffietje drinkt, je mail checkt… Ook het netwerk van betalende oplaadpunten wordt steeds groter. Zelfs op het gemeenteplein hier in Asse kan je tegenwoordig elektrisch laden en vele betaalparkings hebben speciale parkeerplaatsen waar je tijdens je afspraak of je shopping spree je auto weer kan ‘voltanken’.

Wij pluggen hem meestal ’s avonds is. Voor de deur. Lekker makkelijk en zo kan je ’s morgens weer de baan op met een volle batterij.

De veiligheid

Ook kwestie van veiligheid kent hij zijn gelijke niet. Dat heeft niet alleen te maken met een pak slimme software, die bijvoorbeeld zeer goed kan voorspellen wanneer je dreigt te botsen, maar ook door de uitgebalanceerde wegligging. De batterijen zitten immers onderaan de auto, zodat je zwaartepunt heel laag én in het midden van de auto ligt.

Het sportieve design én rijgedrag

Naast alle praktische pluspunten is het gewoonweg een fantastisch mooie auto. Ok, smaken verschillen, maar ik heb nog niemand weten zeggen dat ze het een lelijke auto vinden. En als je echt eens wil pronken wanneer het licht op groen springt, zijn er niet veel sportieve exemplaren die je kunnen bijhouden wanneer je plankgas geeft.

Kortom: ik wil nooit nog iets anders!

 

Leave a Reply