Carrière

over werk en alles wat daarbij komt kijken #boostyourpositivity

Mijn dochter heeft twee voltijds werkende ouders. Zoals zovele van haar leeftijdsgenootjes. Wij doen allebei ons werk supergraag. De enige reden waarom er hier ten huize GroenePumps soms over “minder gaan werken” gepraat wordt, is omdat we het ook belangrijk vinden om genoeg bij haar te zijn. Om tijd vrij te maken voor gezinnige dingen. Zeker niet omdat de uren op kantoor te lang duren.

life of the working mom

De wekker loopt af om 7u. Ik word wakker met de geluiden van een ontwakend huis en met wat geluk komt Het Patatje mij een goeiemorgen wensen. Ideaal om met de glimlach op te staan.

Word ik die dag op kantoor in Elsene verwacht, dan maak ik me klaar zodat ik om 7u57 op de trein zit (of er toch sta op te wachten op het perron). Zonder vertragingen zit ik om 8u45 aan mijn bureau. Op de trein lees ik een boek of wat artikels in m’n Pocket, of staar ik gewoon uit het raam als de slaap nog in mijn ogen zit. Werk ik van thuis uit, dan gaat de PC meestal al aan tijdens mijn ontbijt en start ik dus rond 7u30 al.

First up: e-mails. Die verhuizen van mijn inbox meteen naar één van de vijf mappen:

  • to do : spreekt voor zich, alles wat ik zelf moet doen
  • waiting for : mails waarbij ik niks kan doen tot een ander geantwoord heeft of meer info geeft
  • to read : niet dringende mails die wat langer duren om te lezen of met uitgebreide attachments. Deze bewaar ik voor een rustig moment of een namiddag-dipje
  • keep in mind : mails allerhande die ik dichtbij moet houden, bv met instructies, logins, contactgegevens
  • archive : alles waar geen actie (meer) aan vasthangt. Dit archief is verder opgesplitst in verschillende projecten. Het sorteren hou ik ook meestal voor een dipjesmoment

Standaard heb ik dus een Inbox Zero. Jawel *freak*. Dat heeft rust en zo zie ik ook meteen met welke mails ik écht iets aan moet.

Na de mails is het tijd voor het échte werk. Als Business Analyst betekent dat vooral conceptuele dingen uitwerken tot concrete zaken, veel pingpongen met de collega’s en onze onderzoekers. Zaken in vraag durven stellen, boerenverstand gebruiken, opnieuw durven beginnen, je eigen werk in vraag durven stellen en verdragen dat anderen dat ook doen. Inzoemen op details en dan weer uitzoemen naar ‘the big picture’. Het is soms zoeken en wroeten, maar het is verdomd voldoening gevend werk. Het feit dat ik kan meewerken aan een project dat écht een verschil kan maken in de sector, dat boost gewoon mijn energie. “Een betere wereld” is misschien wat vergezocht, maar we gaan er toch heel wat mensen verlossen van een hoop rompslomp.

Werk ik van thuis uit, dan probeer ik rond 17u00 te stoppen en als het weer wat meezit, dan ga ik te voet naar de kribbe met het duwfietsje. Die wordt gegarandeerd een gillend “fietsjeuh! MIJN fietjseuh!” onthaald en onderweg stoppen we dan even aan een ponyweide zodat ze trots tegen papa kan vertellen over “paardje kijken! Wei! Gras eten!”

Als ik op kantoor werk, klinkt om 16u15 onverbiddelijk de wekker van mijn GSM. Tijd om alles in te pakken en naar het station te vertrekken. Zo ben ik rond 17u15 aan de kribbe en begint de tijd van knuffelen, puzzelen, boke eten en Kaatje kijken.

The Working Dad arriveert meestal tussen zes en zeven (afhankelijk van meetings, af te leggen afstanden en files) zodat we samen aan tafel kunnen. Daarna wordt stilaan het slaapritueel ingezet en wanneer Martine de hoogtepunten van de dag overloopt, gaat het licht uit in de kinderkamer.

De avond is gereserveerd voor nog wat huishoudelijk werk, wat werk-werk, TV kijken of een combinatie ervan.

mindfulness

Om te vermijden dat de batterijtjes hier te snel leeg lopen, ben ik een fervente aanhanger van mindfulness. Hier en nu. Als ik ’s avonds Het Patatje ga halen, gaat de rest onverbiddelijk uit mijn aandacht. Ik roep mezelf tot de orde wanneer mijn gedachten afdwalen naar werk of huishouden. Uiteindelijk zijn het maar een tweetal uurtjes dat we écht samen zijn op een werkdag, dan wil ik die tijd ook 100% aan haar geven. Rommel opruimen kan later nog en die PC loopt heus niet weg.

19 Comments

  1. Nanda Koopman (@Wandernanda)

    19 oktober 2015 at 08:49

    Leuk om even in je dag te kijken! Mindfullness is key in deze tijd ;-).

  2. fiekefatjerietjes

    19 oktober 2015 at 09:41

    Moet ik ook eens proberen, alleen maar ‘hier en nu’ denken :-). Leuk om even mee te mogen volgen!

  3. Sheena

    19 oktober 2015 at 10:00

    Ik kan nog wat leren van jou op het vlak van die e-mails, ik ben zo iemand met een inbox waar duizenden mails inzitten … 😉 En elke dag een mailtje ‘uw inbox is bijna vol’ en dan moet ik weer beginnen zoeken wat ik kan deleten … dus eum ik denk dat ik maar eens jouw mappenideetjes pik en het wat gestructureerder ga proberen aan te pakken op dat vlak!

    1. K.To

      19 oktober 2015 at 10:05

      Qua opslagcapaciteit denk ik niet dat het echt zal helpen, maar je zal in ieder geval sneller zien wat je kan wegsmijten. Eigenlijk ontbreekt die nog in mijn lijstje: wat weg kan, delete ik ook meteen 🙂 En het zorgt er vooral voor dat je meteen ziet wat je nog moet doen!
      Meer info over deze methode (ik heb het warm water niet uitgevonden) vind je oa. hier: http://lifehacker.com/182318/empty-your-inbox-with-the-trusted-trio

  4. johannaowlette

    19 oktober 2015 at 12:01

    ik ben het helemaal met je eens! buiten koken (en ik ben ondertussen redelijk goed in lekker, gezond koken met zo min mogelijk werk) doe ik geen huishoudelijk werk tussen 16u30 (wanneer ik thuiskom met dochterlief) en 19u (wanneer ze gaat slapen). op die paar uurtjes zal het echt niet aankomen, qua huishouden.

    1. K.To

      19 oktober 2015 at 12:08

      Onder het motto ” ze zijn maar één keer klein en die rommel ligt er straks toch ook nog” 😀

  5. prinses op de kikkererwt

    19 oktober 2015 at 13:22

    Dank voor delen. Hier blijft het een uitdaging, waarvan ik gisteren het gevoel had er genoeg van te hebben en dat het weer eens anders moet :).

  6. meisje

    19 oktober 2015 at 17:25

    Dat van je e mail-mapjes ga ik ook gebruiken, dat is een handige tip! Hopelijk heb ik binnenkort ook een lege inbox 😉 Een leuke blog trouwens!

    1. K.To

      19 oktober 2015 at 20:29

      altijd blij als ik iemand kan verderhelpen 🙂 en tnx voor het compliment!

  7. Wim

    19 oktober 2015 at 17:35

    “Om tijd vrij te maken voor gezinnige dingen”, super gezegd Kim!
    Ook van jouw e-mail beheer heb ik geleerd. Moet ik ook eens proberen.
    Ik las jouw post met plezier.

    1. K.To

      19 oktober 2015 at 20:30

      Ah ja, gezinnige dingen zoals putten graven en zo 😉 laat weten of het werkt, mijn mailtips!

  8. Kelly

    19 oktober 2015 at 21:16

    Fervente aanhanger van mindfulness? Ik dacht altijd dat mindfulness iets voor zweverige dames was, maar gij zijt dat totaal niet. Ik zal direct eens een paar definities googelen, zodanig dat ik vanaf nu met de correcte betekenis van dat woord in mijn hoofd rondloop 🙂

    En verder: goed bezig, gij! Maar ehm, wanneer schrijft gij dan blogposts? Of is dat een weekendactiviteit?

    1. K.To

      19 oktober 2015 at 22:27

      Mindfulness heeft mij door mijn angststoornis heen geholpen dus ik ben fan. Helemaal niet zweverig, eerder met beide voeten stevig in het ‘nu’ staan. Het helpt tegen de rush vd dag en het constante malen in je kop over wat je nog allemaal zou moeten doen.

      1. Kelly

        19 oktober 2015 at 22:31

        Dan ben ik al erg mindful zonder er zelf dat woord op te plakken 🙂 Maar ja, zonder kinderen of andere grote verantwoordelijkheden is het natuurlijk makkelijk, dat besef ik maar al te goed 🙂 (nu ja, da’s ook een bewuste keuze, dus natuurlijk besef ik het, haha) Goed dat het jou zo geholpen heeft, zweverig of niet.

    2. K.To

      19 oktober 2015 at 22:29

      Oh en die blogpost krijgen meestal vorm op de trein en dan werk ik die verder uit int weekend of ’s avonds 🙂

      1. Kelly

        19 oktober 2015 at 22:32

        Aha, de schrijfinspiratie die voortvloeit uit het ‘onderweg zijn’, ik heb dat ook! Alleen is dat op de fiets iets minder handig natuurlijk 🙂 Pluspunten voor de trein! 🙂

  9. Stephanie

    19 oktober 2015 at 23:29

    Jouw vijf e-mailmappen zijn wel ontzettend handig! Ik knoei steeds met die mappen. Uiteindelijk raakt alles wel in een map maar om een of andere reden slaag ik er niet in het zo overzichtelijk te houden. Ik ga dat morgen op het werk eens uittesten of dat systeem werkt.

    1. K.To

      20 oktober 2015 at 07:40

      laat me weten of het helpt!

Leave a Reply